Hrana se ne baca

Intervju

Marko Capek

Marko Capek magistar je inženjer elektrotehnike sa specijalizacijom iz područja obnovljivih izvora energije. Više od 10 godina bavi se zaštitom okoliša. Svoje iskustvo stekao je desetogodišnjim radom u Programu Ujedinjenih naroda za razvoj, u Hrvatskoj i šire, te kroz svoja putovanja, istraživanja i aktivizam.

Već deset godina proizvodi svu svoju kozmetiku, a zadnjih nekoliko godina živi bez plastike i „zero waste“ načinom života, o čemu dijeli savjete na svojoj platformi Održivi život. Zagovornik je svjesnog i prisnog načina života u harmoniji s okolišem i samim sobom. Organizator je niza događanja i radionica na tu temu, a kada uhvati vremena, nalazi se na dasci za surfanje ili s jednim dahom ispod površine mora.

1. Jeste li od djetinjstva osviješteni o važnosti odgovornog postupanja s hranom? Ako ne, što vas je potaknulo da promijenite navike?

Rođen sam u Švicarskoj, gdje se od malih nogu učilo kako smanjiti otpad i kako ga pravilno odvajati kada nastane. Od roditelja i u školi učio sam kako se odgovorno postupa s hranom i odmalena zahvaljujem za svaki obrok koji imamo na stolu. Kroz život i kroz svoj profesionalni razvoj u području zaštite okoliša naučio sam ostale važne stvari kao što su, primjerice, sadnja vlastitog permakulturnog vrta i kompostiranje. Kroz svoj rad unutar UN-a i putovanja upoznao sam siromašne krajeve različitih zemalja u razvoju i ljude koji žive jednostavnim životom i bez gotovo svega što je nama u potpunosti normalno imati, a pritom ne skidaju osmijeh s lica. To čovjeka promijeni i utječe na razvoj svijesti o tome koliko nam zapravo malo treba.

2. Kad biste mogli ljudima dati savjet da s ciljem smanjenja bacanja hrane naprave samo jednu stvar, koja bi to bila i zašto?

Budite svjesni i prisutni kada prolazite kroz svoj dan. Ljudi često kupuju previše te lošim i neorganiziranim gospodarenjem hranom u hladnjaku i ostavi zaborave što sve doista već imaju i ne trebaju kupovati. Također, kada sjednu pojesti obrok, mnogi gledaju televiziju ili surfaju na mobilnom uređaju, a nisu prisutni u trenutku sa svojom hranom. Kad smo za vrijeme jela prisutni i, još važnije, zahvalni na hrani koja je pred nama te promišljeno i planirano kupujemo namirnice, rijetko će nam se dogoditi da dođe do nesavjesnog postupanja. Sjetite se – na nekom drugom mjestu ljudi danas na stolu imaju jednu šaku riže uz malo povrća i to je njihov obrok. Budite sretni što se vama nudi i čokolada i sladoled te s ljubavlju i zahvalnošću u tome uživajte.

3. Što već danas svatko od nas može početi primjenjivati u kućanstvu s ciljem manjeg bacanja hrane? Koje su prakse prema Vašem iskustvu najučinkovitije?

Nemojte pretjerivati s kupnjom hrane. Naš hladnjak i naša ostava mogu biti ugodno popunjeni, a da pritom nisu zakrčeni namirnicama od kojih vam mnoge nisu potrebne u roku u kojemu se moraju iskoristiti. Potrebno je u svakodnevicu uvesti malo reda i discipline te prvo koristiti one sastojke kojima se bliži istek roka. Uz to, jednostavna i učinkovita praksa koja možda nema izravne poveznice s manjim bacanjem hrane, ali je dio šire priče, jest i prakticiranje kupnje hrane u ekološki prihvatljivoj ambalaži.

4. Koji je Vaš omiljen obrok koji pripremate od ostataka hrane?

Povrća uvijek imam mnogo i uvijek ima ostataka pa često od toga radim različite povrtne juhe i variva. Takva jela najukusnija su kad sadrže mnogo različitog povrća, ostaci povrća tu su idealan sastojak pa je njihovo iskorištavanje u jelima „na žlicu“ izvrstan način da u jednom navratu vrlo često iskoristite baš sve. Uz to, nerijetko od starog kruha pripremam različite oblike prepečenaca s jajima ili češnjakom.

5. Kupujete li namirnice pred istekom roka i „nesavršeno“ voće i povrće?

Kupujem, ali samo onoliko koliko mogu potrošiti na vrijeme.

6. Konzumirate li namirnice i nakon isteka oznake „Najbolje upotrijebiti do“?

Brojne namirnice koristim i nakon isteka roka ako procijenim da su još u redu. Dosta vrsta namirnica izdrži puno dulje od navedenog roka trajanja.

7. Što mislite, što može biti najbolja motivacija da počnemo mijenjati navike i odgovornije postupati s hranom?

Na promjene navika može nas motivirati doslovno sve što se događa u našoj neposrednoj blizini te ono o čemu čujemo. Trenutačno postoji jako puno gladnih ljudi i ekoloških izazova, a čovjek je istovremeno jedina vrsta na planetu koja živi iznimno ekološki invazivno. Ako volimo sebe, ljude oko sebe i naš dom koji se zove planet Zemlja, a posebno naše mlade generacije i djecu, naša je obveza da živimo ekološki ispravnije i odgovorno. To nije opcija koju možemo birati. To je naša obveza. Svatko od nas morat će promijeniti svoje navike prije ili kasnije, a to će se dogoditi ili našom vlastitom voljom i namjerom ili će nas na to prisiliti naš planet. Zamislite si zadovoljstvo u kojem svi imaju dovoljno i da svatko na planetu može nositi iskren osmijeh.

OSTALI ČLANCI

Newsletter

PrIJAVi se i najbolji savjeti stižu u tvoj inbox

Privola za prikupljanje i obradu osobnih podataka

Dukat mliječna industrija d.d., Marijana Čavića 9, Zagreb, OIB: 25457712630 (dalje: Dukat) ovim dokumentom vas informira o obradi vaših osobnih podataka koje Dukat prikuplja i obrađuje u svrhu sudjelovanja i provedbe kreativnog natječaja „Do posljednje mrvice“ koji se provodi rješavanjem edukativnog online kviza o važnosti smanjenja stvaranja otpada od hrane u svakodnevnom životu objavljenog na mrežnoj stranici www.HranaSeNeBaca.hr (dalje: natječaj). Online kviz namijenjen je za punoljetne osobe koje imaju prebivalište ili boravište u Republici Hrvatskoj (dalje: Sudionici), a u slučaju uspješnog riješenog online kviza, Dukat dostavlja dar Sudionicima, te stoga Dukat prikuplja i obrađuje osobne podatke Sudionika u svrhu provjere uvjeta za sudjelovanje u kvizu i u svrhu slanja dara. Osobni podaci Sudionika se prikupljaju na temelju privole.

Dodatne informacije o obradi vaših osobnih podataka možete pronaći u dokumentu pod nazivom Zaštita privatnosti koju možete pronaći na sljedećem linku: https://hranasenebaca.hr/privacy-policy/

  • Voditelj obrade Osobnih podataka je društvo DUKAT d.d., Marijana Čavića 9, 10000 Zagreb, kontakt e-mail: pr@hr.lactalis.com
  • Službenik za zaštitu Osobnih podataka je NeunAg PRO d.o.o. Hebrangova 27, Zagreb, e-mail: dpo@neunpro.com
  • Osobni podaci koji se prikupljaju: Ime i prezime, kućna adresa, e-mail adresa, potvrda punoljetnosti.
  • Svrha obrade osobnih podataka: osobni podaci prikupljaju se u svrhu provjere uvjeta za sudjelovanje u online kvizu (potvrda prebivališta ili boravišta, te potvrda punoljetnosti) te u svrhu kontaktiranja Sudionika i dostave dara za uspješno sudjelovanje u kvizu.
  • Osobni podaci bit će pohranjeni kod Voditelja obrade podataka 90 dana od dana ispunjavanja online kviza
  • Sudionik ima pravo u svako doba povući privolu za prikupljanje i obradu osobnih podataka koji se na njega odnose. Povlačenje privole ne utječe na zakonitost obrade koja se temeljila na privoli prije nego što je ona povučena. Privola se povlači na način da se Voditelja pisanim putem obavijesti o povlačenju privole na e-mail adresu: dpo@neunpro.com
  • Sudionik može u svako doba od Voditelja obrade zatražiti pristup prikupljenim Osobnim podacima koji se na njega odnose, kao i ispravak i brisanje prikupljenih Osobnih podataka te ograničavanje obrade prikupljenih osobnih podataka, a može podnijeti i prigovor nadzornom tijelu za zaštitu podataka – Agenciji za zaštitu osobnih podataka.
  • Vaši podaci mogu biti dostavljeni našim pružateljima usluga (npr. vanjskim suradnicima angažiranim za administraciju web stranice www.HranaSeNeBaca.hr) koji kao izvršitelji obrade podatke obrađuju isključivo prema uputama Dukata te jamče za sigurnost i povjerljivost povjerenih im osobnih podataka.
  • Osobne podatke Voditelj obrade neće prenositi u treće zemlje izvan Europske unije ili međunarodnim organizacijama.
  • Dostava osobnih podataka je dobrovoljna, no bez pružanja osobnih podataka nije moguće sudjelovanje u natječaju.

[1] UREDBA (EU) 2016/679 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 27. travnja 2016.o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba o zaštiti podataka)

Pravila kreativnog natječaja „Do posljednje mrvice!“

Članak 1: ORGANIZATOR KREATIVNOG NATJEČAJA

Dukat d.d., Marijana Čavića 9, 10 000 Zagreb, OIB: 25457712630 (dalje u tekstu: Dukat ili Organizator) organizira kreativni natječaj „Do posljednje mrvice“ (dalje u tekstu: natječaj) za posjetitelje Dukatove mrežne stranice  www.HranaSeNeBaca.hr.

Članak 2: SVRHA, TRAJANJE I MJESTO PROVOĐENJA NATJEČAJA

Svrha natječaja je edukacija o važnosti smanjenja stvaranja otpada od hrane u svakodnevnom životu, a natječaj se provodi rješavanjem edukativnog online kviza na stranici www.HranaSeNeBaca.hr (dalje u tekstu: Kviz).

Natječaj traje od 30.9.2024. do 23.10.2024.

Članak 3: UVJETI ZA SUDJELOVANJE U NATJEČAJU

U natječaju mogu sudjelovati samo punoljetne osobe koji imaju prebivalište ili boravište u Republici Hrvatskoj koje pristupe rješavanju Kviza objavljenog na stranici www.HranaSeNeBaca.hr (dalje u tekstu: Sudionici).


Za sudjelovanje u natječaju, Sudionici moraju točno i potpuno odgovoriti na najmanje 11 od 14 kvalifikacijskih pitanja Kviza te dodatno navesti jedan primjer aktivnosti koju provode i kojom smanjuju bacanje hrane u svakodnevnom životu (u daljnjem tekstu: aktivnosti).

U obzir će doći svi Sudionici koji su ispunili uvjete za sudjelovanje iz ovih Pravila u razdoblju trajanja natječaja.

Nakon isteka razdoblja trajanja natječaja, Kviz ostaje na mrežnoj stranici Organizatora i može se rješavati, bez mogućnosti sudjelovanja u natječaju i bez mogućnosti osvajanja dara opisanog u članku 4. ovih Pravila.

Članak 4: DAROVNI FOND

Darovni fond natječaja čini 80 komada rola za zamatanje hrane od organskog pamuka s premazom od pčelinjeg voska, za višekratno zamatanje hrane (dalje u tekstu: dar).

Jedan Sudionik može osvojiti samo jedan dar.

Darove osigurava Organizator.

Dar se ne može zamijeniti za drugi dar ili za novac ili zahtijevati dar u većim količinama.

Članak 5: ODABIR I OBJAVA DOBITNIKA DAROVA

Pristigle odgovore (aktivnosti) ocjenjivat će žiri Dukata koji se sastoji od tri člana:

1. Elena Wolsperger Dolezil, direktorica korporativnih komunikacija u Dukatu

2. Goran Nidogon, direktor kvalitete u Dukatu

3. Mateja Radaković, koordinatorica kvalitete i društveno odgovornog poslovanja u Dukatu

Žiri Dukata izabrat će 80 najkreativnijih i najučinkovitijih pristiglih odgovora (aktivnosti), koji osvajaju dar opisan u članku 4.

Sudionici natječaja koji ostvare pravo na dar bit će obaviješteni putem e-maila da su izabrani kao dobitnici dara, najkasnije 14 dana od završetka natječaja.

Ukoliko dođe do promjene termina obavještavanja rezultata natječaja, promjena će biti objavljena na mrežnoj stranici www.HranaSeNeBaca.hr.

Članak 6: AUTORSKA I SRODNA PRAVA

Sudionici natječaja suglasni su da Organizator stječe nad pristiglim odgovorima (aktivnostima) neograničeno pravo objave, distribuiranja, reproduciranja i prema potrebi prerade za korištenje u promotivne i druge svrhe, bez daljnje suglasnosti Sudionika.

Članak 7: KORIŠTENJE OSOBNIH PODATAKA

Organizator prikuplja i obrađuje osobne podatke Sudionika natječaja radi provjere uvjeta za sudjelovanje u natječaju, provedbe natječaja i dostave darova, i to: potvrda da je osoba punoljetna, ime i prezime, adresa, datum i  e-mail adresa.

Organizator obrađuje osobne podatke kupaca sukladno Uredbi EU 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (Opća uredba) te u skladu sa svim pozitivnim propisima iz područja zaštite osobnih podataka koji su na snazi u Republici Hrvatskoj, po najvišim standardima koje Organizator primjenjuje u svom poslovanju.

Dostava osobnih podataka je dobrovoljna, no bez pružanja osobnih podatka neće biti moguće sudjelovanje u natječaju.

Osobni podaci mogu biti dostavljeni izvršiteljima obrade (npr. vanjskim suradnicima za izradu i održavanje mrežne stranice Organizatora). Izvršitelji obrade obrađuju osobne podatke isključivo prema uputama Organizatora uz poduzimanje svih odgovarajućih mjera u svrhu zaštite i sigurnosti osobnih podataka.

Osobni podaci će se čuvati najviše tri mjeseca nakon završetka natječaja te će nakon toga biti izbrisani.

Sudionici imaju pravo od Organizatora kao voditelja obrade zatražiti pristup, ispravak, brisanje ili ograničavanje obrade osobnih podataka te pravo pritužbe nadzornom tijelu i ostala prava sukladno propisima koji uređuju zaštitu osobnih podataka. Kako biste ostvarili svoja prava, možete nam se obratiti na sljedeću e-mail adresu: dpo@neunpro.com.  

O načinu obrade osobnih podataka možete se detaljnije informirati u dokumentima Politika privatnosti i Obavijesti o kolačićima, a koje su dostupni na mrežnoj stranici www.HranaSeNeBaca.hr i koje su sastavni dio ovih Pravila.

Članak 8: DOSTAVA I ROK PREUZIMANJA DARA

Organizator će svim Sudionicima natječaja koji su ostvarili pravo na dar poslati dar preporučenom poštom na naznačenu adresu koju su Sudionici naveli prilikom sudjelovanja u natječaju.

Ukoliko dostava bude neuspjela te se dar vrati natrag poštom Organizatoru, Organizator će kontaktirati Sudionika koji je ostvario pravo na dar radi dogovora oko ponovne dostave te će odraditi i drugi pokušaj dostave. U slučaju da dostava ne uspije niti nakon drugog pokušaja, neće biti ponovljenog pokušaja dostave dara te Sudionik natječaja gubi pravo na dar.

Organizator ne odgovara za moguću štetu koja bi mogla proizlaziti iz dara ili u vezi s darom.

Članak 9: IZMJENA PRAVILA

Organizator zadržava pravo dopune i izmjene ovih Pravila, o čemu će Sudionici biti obaviješteni putem stranice www.HranaSeNeBaca.hr.

Članak 10: MOGUĆNOST PREKIDA NATJEČAJA

Organizator zadržava pravo prekinuti natječaj prije roka odnosno ispunjenja uvjeta određenog u ovim Pravilima, a o čemu će javnost biti obaviještena putem mrežnih stranica www.HranaSeNeBaca.hr.

Članak 11: RJEŠAVANJE SPORA

U slučaju spora između Organizatora i Sudionika natječaja nadležan je stvarno nadležni sud u Zagrebu.

Članak 12: OBJAVA I PRIHVAĆANJE PRAVILA

Pravila natječaja bit će objavljena na mrežnoj stranici Organizatora www.HranaSeNeBaca.hr.

Sudjelovanjem u natječaju Sudionici prihvaćaju i potvrđuju da su upoznati s pravima i obvezama iz ovih Pravila.

DUKAT d.d.
Marijana Čavića 9
10 000 Zagreb

Ups, pogrešan odgovor!

Oznaka „Upotrijebiti do“ oznaka je zdravstvene ispravnosti proizvoda i koristi se za lako kvarljive namirnice poput svježeg mesa, svježe ribe, svježeg pilećeg mesa i slično.

Nakon isteka datuma uz oznaku „Upotrijebiti do“ namirnicu nije preporučljivo koristiti.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Oznaka "Najbolje upotrijebiti do" odnosi se na datum do kojeg su kvaliteta i organoleptička svojstva (kao što su okus, miris i tekstura) namirnice najbolja.

Nakon tog datuma, hrana može i dalje biti sigurna za konzumaciju, pod uvjetom da su izgled, miris i okus u redu. Ova oznaka se obično koristi za trajne proizvode kao što su tjestenina, riža, kolači, čokolada i pahuljice, koji mogu biti jestivi i nakon tog datuma. Drugim riječima, „Najbolje upotrijebiti do“ ne znači automatski i „Loše nakon“.

Sljedeće pitanje

Ups, pogrešan odgovor!

Oznaka "Najbolje upotrijebiti do" odnosi se na datum do kojeg su kvaliteta i organoleptička svojstva (kao što su okus, miris i tekstura) namirnice najbolja.

Nakon tog datuma, hrana može i dalje biti sigurna za konzumaciju, pod uvjetom da su izgled, miris i okus u redu. Ova oznaka se obično koristi za trajne proizvode kao što su tjestenina, riža, kolači, čokolada i pahuljice, koji mogu biti jestivi i nakon tog datuma. Drugim riječima, „Najbolje upotrijebiti do“ ne znači automatski i „Loše nakon“.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Oznaka „Upotrijebiti do“ oznaka je zdravstvene ispravnosti proizvoda i koristi se za lako kvarljive namirnice poput svježeg mesa, svježe ribe, svježeg pilećeg mesa i slično.

Nakon isteka datuma uz oznaku „Upotrijebiti do“ namirnicu nije preporučljivo koristiti.

Sljedeće pitanje

Kviz Do posljednje mrvice namijenjen je punoljetnim osobama

Molimo te potvrdi da si punoljetan/na i da si pročitao/la te da prihvaćaš Pravila kreativnog natječaja.

Natrag
Pokreni kviz

Bravo, točan odgovor!

Tjestenina i riža namirnice su koje često previše skuhamo, a potom i bacimo.

Odrasloj osobi dovoljno je 6-8 žlica tjestenine, a djetetu između 4 i 10 godina dovoljno je 4-6 žlica. Na našim mrežnim stranicama potraži smjernice i preporuke za serviranje pojedinih namirnica poput tjestenine, riže, povrća, mesa, ribe, orašastih plodova i drugih u odnosu na dob, kako bi smanjio/la stvaranje otpada od hrane u svom kućanstvu.

Sljedeće pitanje

Ups, pogrešan odgovor!

Tjestenina i riža namirnice su koje često previše skuhamo, a potom i bacimo.

Odrasloj osobi dovoljno je 6-8 žlica tjestenine, a djetetu između 4 i 10 godina dovoljno je 4-6 žlica. Na našim mrežnim stranicama potraži smjernice i preporuke za serviranje pojedinih namirnica poput tjestenine, riže, povrća, mesa, ribe, orašastih plodova i drugih u odnosu na dob, kako bi smanjio/la stvaranje otpada od hrane u svom kućanstvu.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

U Hrvatskoj čak 76 posto ukupnog otpada od hrane potječe iz kućanstava, dok je prosjek Europske unije 53 posto. Znaš li da 51 posto građana redovno baca savršeno dobru hranu – ostatke pripremljenih obroka? Nemoj i ti biti dio te porazne statistike!

Sljedeće pitanje

Ups, netočan odgovor!

U Hrvatskoj čak 76 posto ukupnog otpada od hrane potječe iz kućanstava, dok je prosjek Europske unije 53 posto. Znaš li da 51 posto građana redovno baca savršeno dobru hranu – ostatke pripremljenih obroka? Nemoj i ti biti dio te porazne statistike!

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Popis za kupnju tvoj je najbolji prijatelj u trgovini. Dok pišeš popis za kupnju, svakako pregledaj hladnjak, zamrzivač i smočnicu kako ne bi kupovao/la i skladištio/la namirnice koje već možda imaš u kući.

Osim toga, napravi tjedni plan obroka kako bi u tjednoj nabavci kupio/la sve potrebne namirnice - niti premalo niti previše!

Ako se držiš ovih pravila kupit ćeš samo ono što ti treba i na taj način smanjiti bacanje hrane te uštedjeti novac.

Sljedeće pitanje

Ups, netočan odgovor!

Popis za kupnju tvoj je najbolji prijatelj u trgovini. Dok pišeš popis za kupnju, svakako pregledaj hladnjak, zamrzivač i smočnicu kako ne bi kupovao/la i skladištio/la namirnice koje već možda imaš u kući.

Osim toga, napravi tjedni plan obroka kako bi u tjednoj nabavci kupio/la sve potrebne namirnice - niti premalo niti previše!

Ako se držiš ovih pravila kupit ćeš samo ono što ti treba i na taj način smanjiti bacanje hrane te uštedjeti novac.

Sljedeće pitanje

Ups, netočan odgovor

Usvoji jednostavno pravilo profesionalnih kuhara: Prvo unutra, prvo van (First In, First Out). Kada spremaš namirnice, pozicioniraj starije prema naprijed kako bi ih prve koristio/la bilo u hladnjaku, zamrzivaču ili smočnici.

Mudro je i na starije namirnice postaviti oznaku kao što je „Prvo pojedi ovo“ kako bi osigurao/la da i ostali ukućani prate pravila za smanjenje bacanja hrane.

Voće i povrće koje ispušta etilen (plin koji ubrzava sazrijevanje) poput jabuka i banana ne treba držati zajedno s zajedno s voćem i povrćem koje je osjetljivo na etilen: citrusi, kivi, bobičasto voće, grožđe, lubenice, dinje, krastavci itd. Na taj ćeš način produljiti trajnost i svježinu voća i povrća.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Usvoji jednostavno pravilo profesionalnih kuhara: Prvo unutra, prvo van (First In, First Out). Kada spremaš namirnice, pozicioniraj starije prema naprijed kako bi ih prve koristio/la bilo u hladnjaku, zamrzivaču ili smočnici.

Mudro je i na starije namirnice postaviti oznaku kao što je „Prvo pojedi ovo“ kako bi osigurao/la da i ostali ukućani prate pravila za smanjenje bacanja hrane.

Voće i povrće koje ispušta etilen (plin koji ubrzava sazrijevanje) poput jabuka i banana ne treba držati zajedno s zajedno s voćem i povrćem koje je osjetljivo na etilen: citrusi, kivi, bobičasto voće, grožđe, lubenice, dinje, krastavci itd. Na taj ćeš način produljiti trajnost i svježinu voća i povrća.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Višak kruha nareži na kriške i zamrzni ih kako bi pojedinačne kriške brže odmrznuo/la i koristio/la količinu koja ti treba. Kruh se brzo odmrzava na sobnoj temperaturi pa tako možeš napraviti i tost izravno iz zamrznutog kruha.

Ostatak kruha možeš iskoristiti i za izradu krušnih mrvica kod kuće. Kruh nareži na kriške ili kockice, osuši ga u pećnici na 100 °C, 30-60 minuta. Osušeni kruh izblendaj i krušne mrvice pospremi u hermetički zatvorenu posudu, najbolje staklenu.

Krušne mrvice možeš i aromatizirati ako u blender dodaš suhe začine kao što su češnjak, peršin, papar, sol i slično.

Sljedeće pitanje

Ups, netočan odgovor!

Višak kruha nareži na kriške i zamrzni ih kako bi pojedinačne kriške brže odmrznuo/la i koristio/la količinu koja ti treba. Kruh se brzo odmrzava na sobnoj temperaturi pa tako možeš napraviti i tost izravno iz zamrznutog kruha.

Ostatak kruha možeš iskoristiti i za izradu krušnih mrvica kod kuće. Kruh nareži na kriške ili kockice, osuši ga u pećnici na 100 °C, 30-60 minuta. Osušeni kruh izblendaj i krušne mrvice pospremi u hermetički zatvorenu posudu, najbolje staklenu.

Krušne mrvice možeš i aromatizirati ako u blender dodaš suhe začine kao što su češnjak, peršin, papar, sol i slično.

Sljedeće pitanje

Ups, netočan odgovor!

Nikada u nabavku namirnica nemoj ići gladan/na! Ako ideš u kupnju na prazan želudac, riskiraš da kupiš više hrane nego što zapravo trebaš, i da je potom baciš.

Ako si gladan/na, a planiraš obaviti kupnju, prije odlaska u trgovinu pripremi brzi obrok od namirnica koje već imaš, a nije loše niti popiti tekućine.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Nikada u nabavku namirnica nemoj ići gladan/na! Ako ideš u kupnju na prazan želudac, riskiraš da kupiš više hrane nego što zapravo trebaš, i da je potom baciš.

Ako si gladan/na, a planiraš obaviti kupnju, prije odlaska u trgovinu pripremi brzi obrok od namirnica koje već imaš, a nije loše niti popiti tekućine.

Sljedeće pitanje

Ups, netočan odgovor!

Čak 51 posto hrvatskih građana redovno baca savršeno dobru hranu – ostatke kuhanih obroka. Nemoj i ti biti jedan/na od onih koji neosviješteno bacaju hranu, resurse utrošene za proizvodnju hrane i novac, dok istovremeno svaki peti hrvatski građanin živi na rubu siromaštva i gladi. Nebrojeno je načina kako ostatke hrane možeš upotrijebiti za pripremu novog, ukusnog i nutritivno vrijednog obroka. Tako je ostatke pire krumpira bolje iskoristiti za brzu pripremu domaćih krumpirovih njoka nego ga primjerice kompostirati.

Inspiraciju možeš pronaći i na ovim mrežnim stranicama uz pomoć savjeta poznatih chefova Marina Medaka i Damira Tomljanovića.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Čak 51 posto hrvatskih građana redovno baca savršeno dobru hranu – ostatke kuhanih obroka. Nemoj i ti biti jedan/na od onih koji neosviješteno bacaju hranu, resurse utrošene za proizvodnju hrane i novac, dok istovremeno svaki peti hrvatski građanin živi na rubu siromaštva i gladi. Nebrojeno je načina kako ostatke hrane možeš upotrijebiti za pripremu novog, ukusnog i nutritivno vrijednog obroka. Tako je ostatke pire krumpira bolje iskoristiti za brzu pripremu domaćih krumpirovih njoka nego ga primjerice kompostirati.

Inspiraciju možeš pronaći i na ovim mrežnim stranicama uz pomoć savjeta poznatih chefova Marina Medaka i Damira Tomljanovića.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Dukat čokoladno mlijeko trajni je proizvod, a njegova oznaka „Najbolje upotrijebiti do“ govori o datumu do kada je proizvod najbolje kvalitete, a ne i o zdravstvenoj ispravnosti proizvoda.

Zato izaberi čokoladno mlijeko pred istekom roka trajanja jer na taj način smanjuješ bacanje hrane, čuvaš naš planet i štediš novac.

Sljedeće pitanje

Ups, pogrešan odgovor!

Dukat čokoladno mlijeko trajni je proizvod, a njegova oznaka „Najbolje upotrijebiti do“ govori o datumu do kada je proizvod najbolje kvalitete, a ne i o zdravstvenoj ispravnosti proizvoda.

Zato izaberi čokoladno mlijeko pred istekom roka trajanja jer na taj način smanjuješ bacanje hrane, čuvaš naš planet i štediš novac.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Slobodno daj priliku manje „savršenom“  voću i povrću jer na taj način utječeš na smanjenje otpada od hrane. Procjenjuje se da se 20-40 posto voća i povrća odbacuje zbog estetskih razloga, što znači da se stotine milijuna tona ovih namirnica ne iskoristi samo zato što ne zadovoljavaju određene estetske standarde.

Samo zato što je krastavac neravan, ne znači da nije odličnog okusa. Rajčica koja ne izgleda niti blizu onoj savršenoj često je najukusnija i najslađa pa tako i mrkva nepravilnog oblika.

Sljedeće pitanje

Ups, netočan odgovor!

Slobodno daj priliku manje „savršenom“  voću i povrću jer na taj način utječeš na smanjenje otpada od hrane. Procjenjuje se da se 20-40 posto voća i povrća odbacuje zbog estetskih razloga, što znači da se stotine milijuna tona ovih namirnica ne iskoristi samo zato što ne zadovoljavaju određene estetske standarde.

Samo zato što je krastavac neravan, ne znači da nije odličnog okusa. Rajčica koja ne izgleda niti blizu onoj savršenoj često je najukusnija i najslađa pa tako i mrkva nepravilnog oblika.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Kupnja prevelike količine hrane na akciji često vodi do prekomjerne kupnje, a potom i bacanja hrane, što je štetno za okoliš i kućni budžet.

Iako svi volimo akcije i akcijske cijene, važno je paziti da i tada kupuješ onoliko namirnica koliko ćeš u konačnici zaista i potrošiti.

Sljedeće pitanje

Ups, pogrešan odgovor!

Kupnja prevelike količine hrane na akciji često vodi do prekomjerne kupnje, a potom i bacanja hrane, što je štetno za okoliš i kućni budžet.

Iako svi volimo akcije i akcijske cijene, važno je paziti da i tada kupuješ onoliko namirnica koliko ćeš u konačnici zaista i potrošiti.

Sljedeće pitanje

Bravo, točan odgovor!

Ako nisi siguran/na možeš li pojesti cijelu porciju u restoranu, provjeri s konobarom veličinu porcije prije nego naručiš jelo.

Ukoliko nisi jako gladan/na, razmisli da naručiš manju porciju ili da preskočiš glavno jelo i uživaj u predjelima.

Porciju također možeš podijeliti s društvom s kojim si u restoranu, bez obzira jesu li to članovi obitelji, prijatelji ili kolege.

Hranu koju nisi pojeo/la zatraži da ti spakiraju i ponesi je kući kako bi je kasnije pojeo/la, odnosno podijelio/la s ukućanima.

Pogledaj rezultate

Ups, netočan odgovor!

Ako nisi siguran/na možeš li pojesti cijelu porciju u restoranu, provjeri s konobarom veličinu porcije prije nego naručiš jelo.

Ukoliko nisi jako gladan/na, razmisli da naručiš manju porciju ili da preskočiš glavno jelo i uživaj u predjelima.

Porciju također možeš podijeliti s društvom s kojim si u restoranu, bez obzira jesu li to članovi obitelji, prijatelji ili kolege.

Hranu koju nisi pojeo/la zatraži da ti spakiraju i ponesi je kući kako bi je kasnije pojeo/la, odnosno podijelio/la s ukućanima.

Pogledaj rezultate

Bravo, točan odgovor!

Za proizvodnju sirovine, preradu, proizvodnju i pakiranje hrane, njezino čuvanje i prijevoz trošimo ogromne količine resursa – vode, energije, goriva i drugih.

Za proizvodnju jednog kilograma banana potrebno je oko 790 litara vode, dok je za litru mlijeka potrebno oko 1.000 litara vode. Kruh i peciva zahtijevaju oko 1.600 litara vode po kilogramu, dok se za proizvodnju kilograma pilećeg mesa koristi oko 4.000 litara vode.

Bacanjem hrane bacaš i sve resurse korištene za njezinu proizvodnju, a njezinim se truljenjem stvaraju staklenički plinovi koji, između ostalog, imaju direktan utjecaj na klimatske promjene kojima svakodnevno svjedočimo.

Sljedeće pitanje

Ups, pogrešan odgovor!

Za proizvodnju sirovine, preradu, proizvodnju i pakiranje hrane, njezino čuvanje i prijevoz trošimo ogromne količine resursa – vode, energije, goriva i drugih.

Za proizvodnju jednog kilograma banana potrebno je oko 790 litara vode, dok je za litru mlijeka potrebno oko 1.000 litara vode. Kruh i peciva zahtijevaju oko 1.600 litara vode po kilogramu, dok se za proizvodnju kilograma pilećeg mesa koristi oko 4.000 litara vode.

Bacanjem hrane bacaš i sve resurse korištene za njezinu proizvodnju, a njezinim se truljenjem stvaraju staklenički plinovi koji, između ostalog, imaju direktan utjecaj na klimatske promjene kojima svakodnevno svjedočimo.

Sljedeće pitanje